Privátní pilot – 4. část

počet přečtení :54180
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...

Den začal zastávkou u bankomatu, který jsem hledal v Kolíně a spolu s kamarádkou, kterou jsem tam vezl celkem kuriózně, vybral jsem si z bankomatu 30 000 v hotovosti. No to se jen tak nevidí a tak na to vyvalila oči a překvapeně se zeptala, na co si proboha vybírám tolik peněz a jestli jdu odkoupit nějaký obchoďák čí tak něco. Moje poznámka, že je to na pár hodin letu okolo letiště kam jedu způsobilo, že se jí zježily nejspíše i ty chlupy na nohou, které nemá.
No on málokdo si vybere takovou dardu na jeden den. Ale abych to objasnil, z mé relativní chudoby, která panovala ještě včera se mi konečné podařilo uškemrat banku, na účelovou půjčku 50 000 Kč = tedy na kousek mého létání. Toliko k zahájení pošmurného rána v Kolíně a po vysazení spolujezdkyně jsem jel na letiště. Po mírném kufrování v okolí (ona jsou ta pole všechna stejná…) jsem se dostal ve zdraví na letiště a jal se čekat na instruktora. Ten záhy dorazil a hurá do vzduchu. Počasí bylo na hraně, viditelnost 3km a spodní hrana mraků ve 200 metrech. Takže let nad terénem byl zajímavým „plížením vpřed a vyhni se stromům“ směrem do severního prostoru od letiště Kolín. Tam jsme si zopakovali pády a pak jsem si hodinku poletoval. Tedy, dolétával jsem si osnovu až k další úloze = Okruhy. Takže jsem si z hůry tentokráte detailně prohlédl Kolín a velmi krásná je i nová automobilka, která v Kolíně funguje. Tisíce aut srovnaných do řady z hora působí velmi krásně a zákryty jsou naprosto symetrické. Pak jsem si dal své další přistání a mírně jsem si neodhadl rozpočet, takže letadlo sebou praštilo o zem na dráhu a udělalo ukázkový skok do dálky, za který by se nemusel stydět ani Šebrle. Takže ponaučení bylo, že na podrovnání se nečeká až do chvíle, kdy už vidím zdrhat krtky, ale hezky v plynulém oblouku a nechat propadnout, žádné zarvání do země. Druhé létání bylo už po západu slunce (teoreticky, žádné vidět nebylo) a poslední půlhodina se nesla v duchu potemnění oblohy a rozsvěcování světel v okolí. Tak i já jsem si rozžhnul osvětlení v kabině, poziční světla a kroužil nad nádherné osvětleným Kolínem s okolím. Instruktor mě schválně nechal až skoro do setmění, abych viděl, jak v reálu vypadá přistání na osvětlenou dráhu. Protože je v Kolíně dráha z vojenských světel, mají i ony naváděcí světla v ose dráhy, podle kterých se naviguje „gliding scope“, tedy přibližovací hladina. A můžu říci, že to funguje výtečně, opravdu se podle nich dá udělat přiblížení a také podle toho vypadalo i další přistání, kdy předtím odbíhající krtci mohli zatleskat a i letadlo vypadalo spokojenější, než moje předešlé zřícení. Tak tedy uplynul další den na letišti, dalších několik hodin a příští kolo už jsou lety po okruhu.

A nakonec vyčíslení:

Létání – 30 000 Kč
Jízdné – 200 Kč
ostatní náklady – cca 200

26 thoughts on “Privátní pilot – 4. část”

  1. Musim se z rozpaky pozastavit nad tvym prispevkem.Hezky se to cte,jeste aby to tak byla pravda ze:)
    Myslim si,ze psani castek kolik co stalo mi prijde dosti nevhodne.Nevim jestli se tim chces chlubit, ale aspon ja mam ten pocit.Popisovani vseho okolo a ne konkretni veci-tedy samotneho letani,mi prijde dosti jednotvarne.Spoustu lidi spise zajima teorie a az na druhem miste kolik co stoji a jak to z letadla vypada.Mimoto jsou na to presne stanovene stranky http://forum.airways.cz/ ,kde se lide dozvi vice.To co tu je napsano si leckdo muze precist v kdejakem manualu,ale myslim si,ze se tam asi dozvi vice nez je toto tve plitke povidani tzv o nicem.Fakta o samotnem letu jsou leckdy dulezitejsi nezli to kolem,to je to same jako s hezkym filmem,dokumentem apod.Nemohou tam autori popisovat co se deje kolem,ale to hlavni o cem to je musi byt patrno v kazdem naznaku.Ze sis dal obed za 200 je mi sumak,zes tam trdloval s nejakou buchtou taky,ze se ji neco jezilo mi prijde mimo misu.Nevim zdali je tomu tak ale prijde mi to v tomto pripade celkem nevhodne.Sahneme si na srdce nas chlapy bere technika a ne to okolo,fakta z letu pocity,apod.
    pokud se kouknu na jakykoliv film v televizi,kde je letadlo v hlavni roli,dozvim se tam vic nez se mi podarilo zjistit v tomto dosti pofidernim vypraveni.
    Mimoto letani na kocabce typu Cessna apod. mi prijde jako letani na zametaku 5.Pro tvou informaci je to dost efesni koste s mega supertryskovym pohonem:)

  2. Diky za kritiku 🙂
    Jinak mas pravdu v tom, ze uvadim nejenom hola fakta, ale take neco okolo. Kdo zacina letat, tak mozna oceni i informac, jak to probiha, tedy moje pocity v letadle a ne jenom hola fakta, ktera si opravdu najde v manualu typu kdy ma letadlo padovku a ze jsme si to vyzkouseli ve vysce 2000 feetu, 12:36 minut. Snazil jsem se to vzdycky napsat tak napul mezi fakty a trosku toho povidani okolo. Je to na kazdem, jestli se mu to bude libit a nebo ne, ale nidky se nezavdecis vsem, to je jasne.
    Jinak ceny jsem tam zacal uvadet umyslne a to na zadost nekolika lidi, kteri me poprosily, zda bych tam pak nedal nejake sumary, na kolik to vyslo a nakonec co stal cely vycvik. A co se tyce toho, ze by to nebyla pravda? Proc myslis? Popisuji vzdy to, co se udalo a tak jak je to napsano, tak to bylo.
    A to ze jsem popisoval i veci okolo? No, ja vzdycky psal cokoliv stylem uvahy, zamysleni a tak to delam porad. Proste je to styl, ktery je neprofesionalni, nema poradne hlavu a patu, nekomu se libi a nekomu vubec ne.
    Rikas, ze Cessna 172 je kocabka. Mozna jo, ale co zase na druhe strane neni? Zlin? Chtel jsem na Zlina, ale z technickych duvodu nebylo mozne na Trenerovi zacit letat a musel bych cekat az do jara, proto jsem zvolil Cessnu. Jinak teda nevim, co by byla kategorie Zametaku c. 1 😉

  3. Zametak 5 je narozdil od cessen, zlinu apod. letadylko v pravem slova smyslu. Je tim minen celosvetove znamy bojovy MIG. 🙂
    Napul mezi fakty??? Tak to by me moc zajimalo jaka je skutecna pravda, tedy fakt.
    Az budes sefovat poradny letoun tak dej vedet.

  4. ahojte, asi příští rok začnu PPL , (zatím mám licenci GLD) no a chtěl bych i pokračovat na dopraváka, resp. je to můj velký sen, zatím mám zdravotní prohlídku druhé třídy ta je úplně v pohodě, ale bojím se hodně první třídy, jestli ji někdo z vás už má řekněte mi je čeho se bát, nebo by se to dalo zvládnout…
    no a kdybych ji nedal myslíte že je šílený si udělat licenci MEP jen tak pro rekreační lítání ..? poněvadž ty pipery jsou typy letadel na kterých jsem vždycky chtěl lítat…

  5. Jenze na to, abys mohla ridit autobus, tak se nejdrive musis naucit ridit i to male auto mila Lailo. Ja popisuji to, jak se nekdo uci letat na motorovem letadle od nuly, tedy od toho, aniz ma zkusenosti. Ja nevim, proc si myslis, ze to neni pravda, ale osobne o letani pravdepodobne nic moc nevis, kdyz napises takovyhle blud 😀 Tim te neminim urazit, ale napsat, at se ozvu, az budu sefovat poradnemu letadlu, to me docela dostalo. Mimoto to ale zase nezajima ty, pro ktere to pisi. Ti, kteri se zajimaji o letani, tak se zajimaji o to, jak se prave k tomuhle velkemu eru dostat a fakt neni na svete pilot, ktery by si hned sedl za knipl letadla ala Boeing a vse umel…
    Zajimalo by me, kdyz kritizujes Cessnu a Zlina jako mala letadla, ktera jsou onicem, na cem jsi kdy letala Ty? Jake mas zkusenosti s letadly a letanim, kdyz tvrdis tohle? 🙂
    Ja popisuji vycvik tak, jak si ho proletavam ja. Pokud mi Ty a nebo kdokoliv jiny neveri, pridte o weekendu na Kolinske letiste se presvedcit, jak to vypada na vlastni oci 🙂

  6. Pro Honzu: Pokud nemas vrozene vady oci, sluchu, nemas zadne poruchy videni a pokud nemas zadne vrozene nemoci, tak bych se 1. tridy nebal. Dal jsem ji uz nekolikrat a vzdy relativne bez problemu, ber ji spise jako komplexnejsi prohlidku u doktora, kdy to obsahuje jeste neco jako tezsi prijmaci testy na stredni (zjednodusene receno :D).

    Jinak soukrome letani na Piperu Senece ci Seminolu, no to je drahy konicek 😀 Hodina je mezi 8-12 000 Kc, takze je jen na kazdem, jestli mu to stoji za to 😉
    ja osobne davam prednost napriklad Cessna 210T Centurion, coz je letaqdlo pro 6 lidi s vydrzi skoro 5 hodin a rekl bych, ze zastane praci Pipera stejne, ne-li lepe a stoji polovic nez jeho dvoumotorovy ekvivalent 😉

  7. no jo jenomže taky bude záležet, kde si tohle ero můžu pronajmout, já jsem ostravák (resp. bydlím relatovně blízko ostravy) a nejbližší velké letiště je tidíš mošnov, a tam z těch jednomotoráků je asi jen cessna 152,172 a nějáký special. zlín z-142 pak jen MEP , takže k tomu eru co říkáš ty se asi jen tak nedostanu 🙁
    takže boužel s těch velkých děl zbývají jenom mep letadla 🙂 boužel ale bral bych to 🙂
    no ale když někdo udělá všecky licence pro dopraváka tak ten si MEP udržovat musí ti bohatčí si udržují i PPL …j iank kolik hodin na sep musíš mít aby tě pustili na MEP a kolik hodin ročnbě musíš nalítat aby ti to nepropadlo.?

  8. Tak prvne, MEP licenci nemusis letat jen na Piperech, muzes treba pouzit Moravu ci jiny Multiengine. Zkus rejstrik letadel na http://www.aeroweb.cz a tam si najdi ve svem okoli co tam mas. Ja take dojizdim na letani cca 120 Km, takze tomu se drive ci pozdeji nevyhnes 😉
    Jinak “licence na dopravaka” jak tomu rikas je vcetne toho MEPu a dalsich licenci, takze tomu se nevyhnes :
    Nepamatuji se presne, ale letat MultiEngine smis tusim na 60 hodinach, ale projistotu se podivej do JARu ci nekde na web, urcite to najdes.
    Ja si myslim, ze je dobre zkombinovat MEP s IR dolozkou prave pro vicemotorove letouny, protoze pokud chces letat profesionalne, bude po tobe IR(MEP) pozadovan 🙂

  9. no já ještě nevím jestli budu lítat profesionálně pač nevím jestli dostanu první třídu ale ty děla typu morava a piper tak s těma bych lítat chtěl a navíc když si to vezmeš tam tě to až tak draho nevýjde,, poněvadž je to většinou 5 – místné , tzn. pilot+ 4 pasažéři, takže když po každém cestijícím budeš za hdoku chtí tak 1000 – 1500 korun tak zy zasvakáš tak 4 – 5 tisíc a to už se zmáknout dá…
    a nevíš kolik hodin na mepu za rok musím nalítat aby mi licence nepropadla.?

  10. “jeste nevim, jestli budu litat profesionalne…”, clovece ty to rikas, jako kdyby jsi se rozhodoval, jestli pojedes na dovolenou na Sumavu a nebo jestli na Machac 😀 Nenapadlo te treba, ze nedas testy na CPL nebo ATPL? Nebo neco takoveho? Pripadne v neposledni rade si uvedom, ze za par let uz to bude vcetne typovky a to sakra vzroste cena a budes na to mit penize?
    Ale jinak, na to, abys mohl vozit lidi, tak musis mit CPL = 1. tridu. Bez toho ti nemuze nikdo platit v letadle za to, ze je vozis na vyhlidkove lety.
    Realita je jina a “babovkaru” leta hodne, ale je sakra rozdil, jestli zaplati kazdy za hodinu 1000 Kc a nebo kazdy 400 – treba na mensi cessne. Ono navic koukat prez kridlo dolnoplosniku neni tak zajimave, jako z hornoplosniku Cessny.
    Letat ME jako vyhlidkac je sakra draha zalezitost a techto letadel je v republice sice dost, ale nikdo ze soucasnych provozovatelu tech mensich (Pa-28, Pa-34 a dalsi) ti to nepujci na to, aby jsi si tam nalozil kamarady a nechal si zaplatit za vyhlidkac, kdyz nemas CPL – to by mohli mit dost velikej pruser. A na letani na typoech jako C-340 a dalsi, to je za 25 000 na hodku a to uz fakt soukrome nedas.
    No apokud se nepletu, tak na udrzeni MEPu staci nejakych 8 hodin rocne, ale ted se nemam zrovna koho zeptat, protoze tady neni nikdo z pilotu.

  11. ale to nebudou vyhlídkové lety kdyby byla hodka na piperu třeba 8 000 kč, a já měl sebou 4 lidi a každý mi by třeba dal 2000 , tak to v podstatě zaplatí avyhlídkový let to není protože si ano korunu z toho nedám do kapsy, je to jen pronájem leteadla, i když já samozdřejmě nebudu chtít zaplatit celé.
    a taky asi takhle to že to ještě nevím jestli taky hlavně myslel kvůlu zdravotce a samozdřejmě s tím v ším jako typovka ato že některé testy nemusím dát to je jasné, ale řekni mi kdybych se tím měl stresovat už ted tak to by se do´toho nepustil nikdo. Jasně že to takhle je.

  12. Ja myslim, ze se tim ULZ moc stresujes. Vzdyt je to napohodu a prumerne zdravy a prumerne inteligentni jedinec to da naprosto vpohode 🙂
    JA k tomu letani – neni to tedy vyhlidkac, to je ok, ale kolikrat si myslis, ze sezenes lidi ochotne zaplatit 2000 za jedince za hodinu letani? To jsi hodne naivni 🙂
    Ja ti doporucuji v klidku zacit PPL a az ho doletas, tak se proste rozhodout a jit treba na ten MEP, IFR a dalsi. Mimoto musis pak naletat nejake hodiny nez muzes na dalsi kvalifikaci, takze to taky nejaky cas zabere a z vlastni zkusenosti vim, ze se vse muze z minuty na minutu zmenit, takze to delej jako ja. Je hezky a letatelno, tak jdu na letiste a proste letam, neni hezky a neda se letat, tak jsem doma a nebo nekde jinde 🙂

  13. dobrý den pánové ,rád bych se do dizkuze přidal, ale já se spíše zajímám o plachtění , resp. příští rok si budu dělast licenci a chtěl bych u toho už zůstat, je tady z vás někdo plachař.? chtěl bych se cás dkyž tak na pár dotazů zeptat…

  14. Zdravim na poradne letani (plachtarina) 🙂
    Ja na Blaniku zacinal. Mam licenci, ale dlouho jsem v nem nesedel, tak pokud budu umet odpovedet, rad to udelam.

  15. no chtěl bych se jednak zeptat ja to je s přeletama s blaníkem, před přeletem třeba musím zavolat na to letiště kam bych chtěl letět , a třeba si domluvit vlečnou at tam se mnou počítají, a třeba když už tam doletím 🙂 tak jak se to tam dělá můžu si normálně říct že bych tam chtěl hodku třeba zůstat a pak bych si domluvil vlečnou, nebo mi řeknou ted je tu vlečná už musíš do vzduchu za chvíli je tu provoz…
    a jetšě tedka mám peníze asi jenom na základní výcvik, a četl jsem že se ta má dělat i nějáký pokračovací výcvik , nevadí třeba když udělám zákl. výcvik pak si třeba rok dva budu lítat jen tak (žádné přelety 🙂 ) a pokračovák udělám až pak nebo je podmínkou i ten pokračovák. díky

  16. Blanik je VFR provoz a protoze nema odpovidac, tak ani neni mozny radarovy kontakt 🙂 Drtivou vetsinou se vyhnes letistim a priblizovacim koridorum, protoze tam se stejnak nesmi, stejne jako CTR, ktera jsou do 2000 Feetu AGL. Kdyz jsme letali termicke lety a nebo prelety, tak jsem byl domluven v cilove destinaci, ze se tam mozna dosmajdame, ale to bylo vesmes vsecko, ostatni se domlouvalo ve vzduchu po radiu. Ale to bylo pred 10-ti lety, ted se to muze trosku lisit. Jenze to je taky letiste od letiste. Kdyz letas nekde, kde neni takovy provoz, tak je to pohoda a vicemene se radis vedle paraglidistu a rogalistu, kteri si take jen tak poletuji nekde v klidku okolo letiste.
    Pokracovaci vycvik je jen zdokonalovani techniky pilotaze a pripadne dasli situace jako akrobacie a dalsi. Ja jim neprosel, takze nemuzu soudit, letal jsem si jenom na zakladni licenci a stacilo mi to, takze se neboj, muzes i tak letat a i na prelety 🙂

  17. no jo jenomže toho se právě bojím, že na to prostě nemám, říkal jsem chtěl bych zůstat jen u thoo plachtění a dosáhnout co největších úspěchu – stříbrné a zlaté \

  18. C různé plachtařské soitěže a hlavně instruktorská licence , a na to ten pokračovák potřebuju, mám strach že mi to nevýjde….
    a teda u toho přeletu není problém když na cílovém letišti si třeb a odtlačím letadlo k hangáru a zlstanu tam třeba hodku, mrknu na létadla atak.
    a dá se to všecko to létání naučit nebo prostě musím se s tím už narodit, s tím uměním plachtařit 🙂

  19. To je to stejne, jako kdybys chtel byt dobry malir a nemel pro to vlohy. Naucis se techniku jak to delat, co a jak namichat, ale kvalitni obraz to proste nebude a nebude 🙂
    Ja nemuzu posoudit, jestli mas vlohy pro letani, ale pokud te to tahne, tak asi ano. Nemas vicemene co ztratit a pochybovat nad sebou nema smysl, takze seber prasule a sup na letiste, to je ma rada 😉

  20. díky já bych to každopádně rád zkusil a uvidíme, ale já vždycky když se do nečeho pustím tak abych pak nebyl víc zklamaný když mi to nevýjde, ponevadž já se moc neumím pustit do něčehu co je 50 procentní úspěšnost že to půjde, já ale pevně doufám že jo…
    noa ještě bychs e chtěl zeptat jako u těch přeletů to se lítá ve vlně nebo v těch stoupavách proudech ve kterém se krouží, a jak poznám jestli mám letět tak nebo tak.?

  21. no tak já nevím ale myslím si že se to časem naučí každý jen třeba nepůjdeš na pokračovací výcvik hnedka po základním ale pár desítek hodin solo letů si počkáš zvládneš i ten pokračovák , a to samé s instruktorákem jen tam třeba nepůjdeš po 100 h ale třeba po 300 h. at máš jistotu že někde nespadnete…:-)
    no jinak sme se díval na nabídku místního letiště 🙂 a mají tu moravu i pipera, takže budu mít na čem lítat, jen mě mrzí že pak už asi určitě nebudu mít finance už na ty cessny atak noo, ale za ty MEP ky to stojí… 🙂
    no a myslím že kdybych si třeba založil web a nabílzel let v moravě nebo v piperu za 1 500 kč na hodinu , tak si myslím že by něco vyjít mohlo ne.? a nevíc nejdřív mi stačí když vyštavím rodinu 😀

  22. a ještě jede takový doplnkový dotaz, můžu s vícemotoráky lítat i v pohodě se zdravokou druhé třídy.?

  23. tak predne, Honza a Snad Pilot – ty trpis schyzofrenii? 😉 Jsi jedna a tataz osoba, tak proc pises za dva lidi? 😀

    Na to, abys mohl nabizet, ze nekoho svezes letadlem, musis byt CPL (Komercni pilot) a mit odletane potrebne kvalifikace, takze to se rovna byt prakticky stejny, jako Dopravni piloti. No a potom, nabizet let v Morave a jinych letadlech, byl bys asi tak 1056 v rade v nasi male zemicce a tim, ze by jsi si musel letadlo najimat, tak budes vzdycky drazsi, nez ak ho pronajme sam majitel 😉 Mimoto, stovky lidi stoji v rade s kvalifikaci a cekaji na prilezitost, aby si zaletali zadarmo, s tim, ze vozi lidi, hazi paraglany, vlekaji a vubec letaji. Obcas si to dokonce i plati 🙂
    Jinak probuh prestan se porad ptat na tu druhou tridu 😀 To je to nejmensi, jdi na ULZ a proste si ji udelej, nic na tom neni, fakt.
    Jinak nejsem si jist jake presne omezeni ma 2. trida, ale to si precti v JAR, tam to bude 🙂

  24. ale nepovidej?lailu neznam’takze nevim co tady meles.hele ty inzenyre az budes sedet a letet se stihackou tak dej vedet’meles tady hovna

  25. Ja ve stihacce nikdy nepoletim. Kdybys byt neco malo o letani vedela, tak bys mozna i ve svem mozecku pochopila ten “nepatrny” rozdil, ktery je mezi civilnim a vojenskym letanim. Je mi uplne fuk, co si o me myslis a co rikas na me clanky. Pokud se ti nelibi a nebo spise lepe receno – pokud je neumis pochopit, necti je. A to, ze sem najednou zacnes chodit prez Open Proxy anonymizer, tak to gratuluji, vis jak se to dela. Jsi Laila a jsi natolik hloupa, ze se snazis delat hlupaka i ze me. Kdyz uz tedy uvadis zde mail, pripojeni (ani ten anonymizer ti nepomuze) vidim jen ja a automaticky. To je, pokud mas zname, dobre dohledatelne kde to je a komu patri.
    Zadej si ten svuj mail (adrian.mello@seznam.cz) do googlu ci kamkoliv jinam a nemusim byt ani zadny pocitacovi expert, abych nasel jeden tvuj stary inzerat. No a dale staci pripojeni (jeho adresa) a dohledam si, kde to je a odkud to je.
    Pisi tohle pro lidi, ktere to zajima, ne pro primitivy, kteri me hazeji flasky vina na zahradu. Az ty se nekdy posadis jako pilot do jakehokoliv letadla, tak dej vedet, ale na to ty nemas, takze ocekavam dalsi inteligentni a hezky komentar o tom, jak je “bojovy MIG” skvele letadlo (zapomnela jsi zminit ktery z te cele rady MIGu) a dalsi invektivy proti me a tomu, jak zde pisi.

Leave a Reply to Ondrej BrejchaCancel reply