IR-SEP – Létání podle přístrojů – 6. část – dokončení.

počet přečtení :6493
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Poslední část a ta nejtěžší jsem odlétal během února, března a kus dubna 2019. Ve velké míře to bylo dáno počasím, které v zimě nebylo přímo ideální a v mém případě si na mě doslova vylilo vztek 🙂

Létali jsme trojúhelník mezi letišti Karlovy Vary, Vodochody, Brno. Nejčastější destinace pro IFR piloty, kteří se teprve vše učí. Jednou se mi zadařilo letět i polovojenské letiště Pardubice. Vlastní výcvik je pak praxe o tom, jak se létají sestupy, traťové lety (drtivou většinou k letišti, kde e létají approache) a přechody VFR/IFR. Byť konvenční letadlo, bez platné PBN, RNAV sestupy jsme samozřejmě trénovali také, ačkoliv jako zálohu. Vlastní PBN doložku musím absolvovat odděleně a proto bych rád na toto upozornil všechny, kdo budete IR dělat – bez PBN už bych nešel do IR výcviku, ať škola říká cokoliv.

Výcvik pokračuje drilováním sestupů, stejně jako například velmi těžkého Circle to land aneb populární “cirkling”, kdy představovat si vše v prostoru je vcelku náročná dsiciplína. Dále tréning Holdingů a vstupů do nich. Nemálo důležité jsou Příletové STAR, odletové SID a postupy na nich, které začínají jako změť informací, které absolutně nedávaly smysl, aby se psotupně staly logickým uskupením, které ladně lze zaletět a vlastně tím doplní IFRu tu promyšlenost a krásu, kteoru oplývá.

Od začátku do konce letu IR se o vás někdo stará, drží rozestupy (ve většine prostorů), říká co máte dělat a je to pak prostě paráda. IR je logická sounáležitost prostoru, letadla a načrtnutých procedur, které spolu nádherně korespondují. A je na pilotovi, aby je správně zaletěl. A to vám bude kazit počasí, vítr, špatné rozumění řídícímu, špatné rouzmění anglicky vůbec a další aspekty. Angličtinu se lze naučit, rozumět také (dá se to pochytat, opravdu), ale třeba já měl až na jeden jediný let stále turbulentní IMC podmínky. Házelo to s námi jako s ponožkou v pračce prakticky 3 hodiny v kuse 🙂 Samozřejmě to beru pozitivně, protože takový má výcvik být. Ale dovedu si představit, že hodně lidí by mohlo mít při málo hodinách praxe na letadle problém tohle vůbec uřídit.

No a na závěr příjde obávaná Zkouška dovednosti. Já tu svojí letěl na letišti Vodochody. Stávala se z traťového letu VENOX-GOLOP ve FL 60, holding na GOLOPu, dále pak ILS sestup na Vodo, missapproach a sestup na 10 RNAV, opět MAP a vektorování pro RNAV 29 a Circle to Land na 10.

Pan inspektor byl vynikající a tak dám jen několik tipů, na co nezapomenout:

  • Přeladění výškoměrů QNH/STANDARD ve správných výškách.
  • Správný vstup do holdingu a zaletět ho na správnou stranu a ve správné výšce.
  • Hlásit minima a vůbec nezapomínat callouty.
  • Nezapomenout, že minima pro Circle to Land jsou jiná (vyšší).

Takže přeji všem dalším hodně štěstí, dobré instruktory a dobrou školu 🙂

2 thoughts on “IR-SEP – Létání podle přístrojů – 6. část – dokončení.”

  1. Díky. To víš že je, jsem v Praze, takže pokud budeš chtít, klidně dej někdy vědět a zastav se 🙂 Případně, pokud máš nějaký konkrétní dotaz, ptej se.

Zanechte komentář