Jak se stát dopravním pilotem ? – Updatovaná verze

počet přečtení :170872
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (13 votes, average: 4.62 out of 5)
Loading...

Na začátku je pohled do oblak, kde se letadla prohánějí jako auta na dálnicích, do modrých dálek, kam se piloti vydávají a tam někde, tam se rodí sen mladých o tom, že budou letci. Stejně tomu bylo i v mém případě a tak jsem dospěl do stádia jeho pomalé realizace a hlavně, dostalo se mi pár velmi užitečných rad, nápadů, nakopání do zadku a notná dávka pokory. Proto začínám psát tento článek, aby dal mladým lidem, kteří to myslí opravdu vážně trošku jiný pohled na věc jako takovou…

Na internetu, v časopisech, knihách a vůbec všude možně toho bylo napsáno tolik o cestě k létání, že to nehodlám parafrázovat, ale půjdeme na to trošku jinak. Hromada lidí prostě hodí na internet otázku, která je stylizovaná tak, že jeden žasne nad tím s jakou jednoduchostí vše pobírá. „Ahoj lidi, je mi XX a chci se stát dopravním pilotem. Může mi někdo poradit, jak to mám udělat? „ – jak prosté, ale jak nejednoduchá odpověď na to je 🙂 Prvně, položte si otázku, zda jdete k létání pro to, že jste piloti v uniformách s prýmky na ramenou a jde hlavně o image a ukázání se společnosti? Hodně moc lidí jsem takhle potkal, dokonce jsem zažil i pilota, který měl zůstat u původního zaměstnání a nedělat ze sebe to, co nikdy nebude a je pilotem na baterky. Co tedy jste Vy? Image pilotní uniformy a nebo opravdu letadla jako taková? To bych viděl jako první mezník u lidí, kteří chtějí doopravdy létat. Vztah k letadlům nikdy nesmí být jako přístup k malému autu. Nesmí převládnout pocit pýchy nad pocitem pokory a to za žádných okolností. Auto zastaví, maximálně (pokud dotyčný není úplný debil a nejezdí totálně bez předpisů) se pomuchlají plechy. To se stává, ale letadlo nikoliv. Tam je to pak bohužel fatální a když už ne, tak minimálně obrovsky drahé. Proto kdo opravdu chce létat, nikdy, ale opravdu nikdy by neměl jako profesionál usednout za knipl jen pro to, že se chce ukázat a být „něco více než ostatní“.

Dalším dosti důležitým faktorem jsou bezesporu peníze. Ano ano přátelé, ať si každý říká co chce, bez nich to prostě nejde a nebudete nic jiného, než pozemné obdivovatelé letadel nad Vámi. Takže, jaké že to máme v ČR možnosti? Když opomenu vrtnou plošinu na Sibiři a jiné šílenosti, nabízí se jen několik málo možností. Banka, bohatí rodiče, bohatí kamarádi, sousedi, sponzoři a nebo léta dřiny. Uvažujme, že nepatříme ani do jedné z těchto bohatších vrstev a tak jako mě bylo řečeno NE na zastavení baráku nad hlavou, nezbylo prakticky nic. No, ale optimistická stránka každého mladého pilota se musí ozvat a tak zkusme to, co je možné.

Takže na PPL potřebujeme cca 200.000 Kč (to už je strop, úmyslně jsem to trošku přehnal) a to zase není takový problém. No fakt není, vím to 🙂 Jen to chce plat alespoň těch 20 mesíčně, což předpokládám, že dneska bychom měli mít. No a tak máme bankovní půjčku za tolik nul, kolik jsme v životě ještě neviděli a budeme platit jak mourovatí, ale to hlavní – letadlo už je blíže, než se kdy zdálo. Dále se budeme větvit, a to na ty, kteří mohli mít půjčku další či vyšší a létají IFR a CPL. No a pak ti, kteří dále nemohou, protože jsou tam, kde začali – bez peněz. Na úrovni PPL nejsme prakticky nic. Jen letecký potěr s cca 50 hodinama náletem a mizernými zkušenostmi. Takže co takhle zkusit následující věci? Aeroklub u kterého se létalo (pokud tomu tak bylo) a jeho brigádnické práce pro zvýšení náletu, druhé zaměstnání (no no, to byl výraz !),oslovit příbuzenstvo o jakékoliv dotace, vybrat dluhy od kamarádů a další – fantazii se meze nekladou a možností je hodně. Jedno však máme jisté my chudí dohromady – bohatí, tedy opravdu bohatí lidé, pro které by i takovýto způsob investice do například mladého pilota mohl být lukrativní, tak ty my nezajímáme. :/ Zkusili jste si někdo poprosit nějakého bohatého mecenáše? Určitě, ale já zatím pochodil tak napůl. Respektive, nejspíše vůbec, protože jsem neměl co pořádně nabídnout. Jestli se to časem zlepší a v očích pár opravdu bohatých lidí které znám se změním, to netuším. Létání je natolik specifická záležitost, že se jí lidé bojí, neznají ji a ani nechtějí znát.

Investice do mladého pilota je značná, přez milion korun, ale proč si ho třeba potom neuvázat smlouvou o zvýšení pracovní kvalifikace? To jde legálně i na 5 let. Proč mu nestrhávat z platu tolik a tolik měsíčně a nesplatit tím to, že mi pomohl vystudovat? To je reálné a pokud jsou ti mladí dostatečně drzí „magoři“ do létání, tak se jim to dost možná i povede 🙂 Stejně tak v to doufám i já u svého chlebodárce jednou v budoucnu.

Úmyslně jsem nezmínil to, jestli na to člověk vůbec má, protože to každý vycítí. Když mi není dáno být automechanikem, tak na to nemam a nikdy bych jím nebyl, stejně tak, jako bych nebyl sochařem, houslistou či čímkoliv jiným. Dobrý pilot to o sobě ví v podvědomí a sám sobě a svému podvědomí nemůže nalhat, že je dobrý, když sám ví, že na to nemá. Každý si musí dobře rozmyslet to, do čeho se chystá a co ho to bude stát. Pilotní výcvik z člověka dobrého pilota nedělá, dělá z něj pouze člověka znalého tahaní za knipl. To ostatní jsou pak zkušenosti a také vrozený um.

Hodně štěstí každému, kdo se do něčeho takového pustí 😉

UPDATE 2011

Mnoho lidí mi psalo do mailu, do komentářu, abych jim popsal co a jak mají konkrétně udělat. Proto sem dávám tento dodatek, aby každý měl představu o rozpočtu, o tom co ho čeká a o tom, jak se to dá udělat 🙂

Podmínka první – střední škola

Mladý pilot, který chce létat na dopravních letadlech musí krom licence mít i střední školu. Není dáno kterou a je úplně jedno, jestli gympl a nebo jestli průmyslovku, či učňák s nástavbou. Studium musí být zakončeno maturitní zkouškou. Vysoká škola není podmínkou.

Podmínka druhá – peníze

Peníze na létání jsou Alfou a Omegou. Bohužel/bohudík, jak se to vezme 🙂 Bez nich to ale nejde. Takže, kolik mě to bude stát? Přesnou částku nikdy nikdo neví, to je naprosto individuální věc, protože každému to může jít jinak a každému to může jinou dobu trvat. Takže sem dávám přibližný odhad jednotlivých licencí a kurzů tak, jak to může dnes vypadat.

PPL – Private Pilot Licence je první licence pilota, kterou dostane každý. Je to licence, která se odlétá na malých letadlech, ale už otevírá pomalu dveře velkému letectví. Co obsahuje si může každý najít sám a její cena je v rozmezí 160-200 000 Kč, dle schopností každého. Teoretická zkouška se skládá na ÚCL, praktická s pověřeným examinátorm.

Time Building – nalétávání hodin je druhý krok. Každý musí, opakuji MUSÍ nalétat určité penzum hodin, aby mohl dál. PPL dá 45 hodin, ale to je příliš málo. Takže je potřeba vzít cca 100 hodin, které je nutné nalétat. To jsou výlety, technické přelety atd. atd. Každý si musí najít vlastní cestu, nikdo nikomu nedá létání k nohám 🙂 Je nutné mít takto dalších cca 50-100 hodin. Připočteme tedy dalších průměrně 300 000 Kč.

CPL – Commercial Pilot Licence, také u nás jako Komerční pilot. První profesionální stupeň v létání. CPL se smí začít létat, až má pilot 150 hodin nálet. Obsahuje už hodně učení – teorie a pak praktický výcvik. Zde se skládá zkouška na ÚCL – Úřadu Civilního Letectví. CPL vyjde na cca 80-100 000 Kč, opět záleží kde se létá a jak je kdo schopný.

IFR – Instrumental Flight Rules, u nás známé jako Přístrojové létání. Doložka, která dovoluje pilotovi létat podle přístroju. Další nezbytná kvalifikace pro to, být profesionálním pilotem. IFR – SEP (jednomotorové letouny) vyjde na přibližně 180-250 000 Kč. Tady je to opravdu hodně variabilní, protože záleží na schopnostech, stejně tak jako na typu letounu, na kterém je IFR létán. Teoretický kurz a zkouška včetně letu se skládá s examinátorem ÚCL.

MEP – Multi Engine Pistons, tedy doložka vícemotorova. Opravňuje pro řízení vícemotorových letounů. Nezbytné pro profesionální létání. Zde se dosti často kombinuje s MEP-IFR, tedy IFR létaný na Multiengine letounu, ale to je trošku dražší záležitost 🙂 MEP sám o sobě vyjde na cca 40-80 000 Kč, opět dle typu létaného letadla.MEP IR cirka dalších asi 50 – 80 000 Kč.

ATPL – Air Transport Pilot Licence, je teoretický kurz, který je nejvyšším a také povinným kurzem pro dopravní piloty. Je to obsah 14-ti předmětů teorie, ze kterých se skládá na konci velmi těžkých 14 zkoušek na ÚCL. Cena je cca 65 000 Kč.

MCC – Multi Crew Training, nebo také koordinace ve vícečlenné posádce. V mnoha aeroliniích požadovaná doložka, která vyjde na cca 60-80 000 Kč.

Type Rating, nebo také Typová Zkouška je přeškolení na určitý typ letadla, které chcete létat. Tady už mluvím o typech Boeing, Airbus, L410, ATR atd. Hodně aerolinií už neplatí Typovky, protože je dost těch, kteří si je rádi zaplatí, takže je nutné s tím počítat. A že to není zrovna levná záležitost, viz níže, kam uváním ORIENTAĆNÍ ceny, které jsem dostal já od různých výcvikových center a nebo od kamarádů pilotů:

Boeing 737NG – 450-500 000 Kč
Airbus A319 – 500 000 Kč
ATR – 300-500 000 Kč
L410 – 120-200 000 Kč

Toto je bez tzv “Base trainingu“, tedy povinných okruhů se letadlem. K tomu je nutné připočítat zapůjčení např. Boeingu na 6 okruhů, kdy to sebere dalších cca 6000 Euro (150 000 Kč). Bez toho NENÍ dokončený Type Rating, nezapomenout na to.

Takže sečteno a podtrženo cirka je nutné dát dohromady: 2.000.000 Kč.

Tohle je opravdu orientační částka, protože se může značně lišit, ale víceméně takhle to vychází mě, takže dávám svůj příklad stejně se zkušenostmi mojich létajících přátel 🙂

Podmínka třetí – Zdraví

Pro profesionální létání je nutné splnit obávaný medical 1. třídu. To je vyšetření na Ústavu Leteckého Zdravotnictví stojí cca 10 000 Kč Initial, obsahuje komplexní vyšetření všeho, tedy od hlavy k patě + náročné psychotesty. Prohlídka je proto, aby odhalila potenciální problémy. Automaticky kandidáta vyřazuje Genetické onemocnění, problémy se srdcem, epilepsie, psychické onemocnění a další, které jsou ale na lékařích, netroufám si fabulovat. Naopak nevyřazuje automaticky vysoký tlak a ani brýle ! To je velmi, velmi častý dotaz. Předpis dokonce povoluje +-3,5 dioptrií, pokud se nepletu, ale zakazuje tupozrakost a další vady. Nevadí také zubní plomby a další známé zaručené věci 🙂 ULZ se musí obnovovat dle věku na pravidelných kontrolách. Více zde: www.ulz.cz

Další sekce jsou časté dotazy

Musí být vysoká škola? -> Ne, nemusí.
Je nějaká střední škola vhodná pro piloty? -> ne. Průmyslovka pomůže v technice, Gympl zase v jazycích.
V kolika už je pozdě začít? -> Nikdy není pozdě ! Klidně 45-ti letí piloti nastoupili do Aerolinií. Záleží jen na zdraví, odhodlíání a možnostech.
CVUT mě připraví lépe než jiní? -> CVUT Dopravní Pilot je studijní obor, který dá stejnou přípravu, jako kurz v letecké škole. Stojí stejně, ne-li více a navíce je z něj titul Ing. Kvalifikace jsou naprosto stejné.

Pokud mě napadne něco dalšího, rád přidám 🙂 ptejte se v komentářích, koho co zajímá, přidám další update 🙂

Můžete sledovat mojí cestu k létání, která se jmenuje Deník pilota a kam jsem sepsal vše, co jsem zažil já, když jsem se učil a učím létat.

63 thoughts on “Jak se stát dopravním pilotem ? – Updatovaná verze”

  1. Ahoj, nejprve přeju mnoho úspěchů a musím poděkovat za sdílení těchto důležitých informací, dále pak mám pár dotazů. Jak je to v dnešní době a v blízkém výhledu do budoucna s uplatněním nových pilotů? Není přebytek adeptů? Jaké aerolinky (i zahraniční) jsou lukrativní a poptávají se po nových pilotech a v jaké částce se pohybují nástupní a poté běžné platy. Díky moc, ať se daří!

    1. Tak na tohle není jednoduchá odpověď. Piloti jsou potřeba a budou potřeba, je ale samozřejmé, že být ve správný čas na správném místě je prostě nejlepší. Na tohle nehleď, protože pokud chceš létat, stejně to uděláš a nikdo ti práci nezaručí. Opravdu nikdo, pokud není tvůj papínek velké zvíře třeba na úřadě a nebo jako šéfpilot, to je asi jediná výjimka, kdy máš dveře více než doširoka otevřeny.
      No a splatem? Třeba dnes nastupuješ na Boeing jako druhý za 25 000 měšíčně. To není vtip, prostě taková je doba a dokud na tohle budou noví kadeti přistupovat, tak to tak bude. Zapomeň na velké výdělky, to jdi dělat do banky, létání je o lásce k té práci, nikoliv o milionech na kontě 🙂
      Rozhodně o této práci nesmíš uvažovat jako o tom, co je nejlukrativnější, které aerolinie…o tomhle uvažuj až s náletem cca 500+ hodin na typu, poté už začneš být trochu zajímavý, do té doby jsi jen póvl 😉 Kruté, ale je to lepší, když to víš takhle. Já to vím také a přesto do toho jdu, takže pokud se do této cesty pustíš, víš co tě čeká, ale co také musíš. Takže Good Luck a určitě dej vědět, jak pokračuješ ty 🙂

  2. Ahoj lidi rád bych odpověděl na otázku jestli není moc adeptů atd… . Rád bych nejdřív poděkoval člověku, který tuto stránku napsal a udělal. Zpátky k otázce. Letecký průmysl se dneska hrozně rychle vyvijí, třeba v číně má 90% letů aspoň 25min. zpoždění hlavně s přeplněnímy letišti a velice nedostačujícím personálem. A co to vypovídá? Právě k vůli přecpanejm letištím vykazuje jak rychle se letectví rozšiřuje a kolik pilotů jich bude ještě třeba. Budoucnost v dopravě závisí na letectvý a tomu už se v dnešní době dá věřit. Za 30 let budou dálnice ve vzduchu a hromadné kolony aut uplně zmizí z povrchu zemského. Takže proč nejít na prof. pilota. To mi budeme za 30 let učit mladý piloty létat a peníze? No co udělášsi střední s maturitou a půjdeš na vejšku, seženeš si místo kde vyděláš hromanu peněz a začneš se učit pilotem. Tak budeš mít dvě možnosti, 1. Dělat obor, který sis udělal na vejšce. 2. Pilotovat obrovský dopravní letadlo za obrovský peníze, ale za obrovský riziko havárie. Jestli se oženíš a budeš mít dvě překrásný děti. Tak aspoň dostanou obrovskou pojistku a děti můžou v poklidu vystudovat.

    1. Sorry John, it was critical error in WordPress, I fixed that already and it is now safe again. Somebody tried to hack my site via htaccess.

  3. Ahoj,

    pilotu je opravdu velkej pretlak a na vine je nekolik faktoru:
    1) nekolik krizi v letectvi vseobecne (11.zari, ekonomicka krize)
    2) posun odchodu kapitanu do duchodu z 60 na 65 let veku
    3) naprosto premrsteny nabory zahranicnich leteckych skol, hlavne v Nizozemsku, Anglii a Skandinavii, kde piloti bud maj vycvik zaplacen statem po jistych zkouskach nebo maj temer bezurocne pujcky, takze v zemich jako Holansko, Spanelsko atd jsou tisice pilotu bez prace..
    4) u nas pad Skyeurope, SeagleAir a degradace CSA, coz uvolnilo pres 600 pilotu ze zamestnani jen v CR a SR
    5) v Evrope zadnej poradnej rust v letecke doprave neni, na blizkem vychode a Asii ano, ale tam berou jen velmi zkusene posadky s tisicema hodin naletu a pro Evropany to neni, leckdy chtej jenom mistni.

    Sam litam v zahranici, ale stalo me to 2,2mega (vycvik+typovka) a na praci jsem po skole a ukonceni vycviku cekal 3,5 roku a do Cech muzu dojizdet jen cca 3x rocne. Holt je to velka obet…

    Drzim palce.

Zanechte komentář