Privátní pilot – 2. část

počet přečtení :26181
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...

A začínáme. Poprvé jsem se ocitl v pozici žáka ve vzduchu na motorovém letounu a oficiálně přidal plyn na runwayi, vzlétl a zažil pocit, na kterým jsem čekal hodně dlouho. Takže tady jsou první poznatky, první postřehy a vlastně to, jak to celé proběhlo.


Nelétám nakonec na Zlínu, ale volba padla na Cessnu 172 OK-KOL pod patronací Kolínského Aeroklubu a jeho instruktora, pana Nováka, který mě poprvé provázel do vzduchu. Protože už jsem v letadle předtím mnohokrát seděl a i Cessnu řídil, nebyl problém s prvotním seznámením.my2
Doprovodem na letišti mi byla Alenka, která dodávala odvahu a moralni podporu. První fotogalerie, která je součástí to celé dokumentuje. Vše začalo seznámením se s letounem, povinnými úkony, kontrolou přístrojů a protože letadlo se právě vrátilo, nebyla nutná motorová zkouška, vše bylo připraveno. První let je seznamovací a učí se při něm normálně přímý let a seznámení se s účinky kormidla, trimování atd. My jsme si udělali výlet na hrad Bezděz letani42 a jeho okolí, který trval celkem hodinu a patnáct minut. Za tu dobu mám splněno několik bodů osnovy. Další let po obědě byl už zajímavý v tom, že jsem si trénoval zatáčení, stoupání, klesání a ostré zatáčení. To bylo už o dost zajímavější a tak jsem si zatáčení trénoval na kopírováním Sázavy a jejích meandrů, sledování, kolik má kdo na zahradě bazénů, okoukáváním mostů na Želivce a nakonec zakroužením nad hradem Štenberk.
Cessna je poslušné a doslova blbuvzdorné letadlo, takže problémy nebyly a naučit se vytrimovat si letadlo je otázka pár minut. Důležité je také se naučit držet výšku, neklesat, nestoupat a držet motor v otáčkách, protože někdy mají tendenci s větrem v zádech stoupat a proti větru zase klesat. Naučit se hlídat teplotu karburátoru, tlak oleje a jeho teplotu, hlídat rychlost, směr kam letíme, orientaci v prostoru a držet kurz. Byť jsem měl v letadle zapnutou GPS, snažil jsem se hlavně sledovat okolí a u toho se i orientovat. Dále je to držet náklon v zatáčce, nepřeklánět to, nebo naopak nevzpadávat z náklonu, neklesat a ani nestoupat. Prostě opisovat krásnou a plynulou zatáčku. Naopak při prudké a utažené zatáčce si zvyknout na přetížení, které byť je malé, na toho kdo není zvyklý, tak může působit zajímavě 🙂 Závěr lekce bylo přiblížení a zařazení se do okruhu, točení zatáček a přistání. Na poprvé se to samozřejmě nepodaří úplně na jedničku, ale povedlo se. Snad jen podotknout poznatek, že je dobré na zemi po dosednutí zadního podvozku podržet příďové kolo nadlehčené co to jde a vše bude ok. Úkony jako pojíždění a ostatní se učí samozřejmě nejdříve a já je zapomněl zmínit. Také to, že na brzdy se skoro nešlape 🙂
Takže sumárum jsem prolétal odpoledne a teď zbývá dodat jen pro úplnost, co jsem měl za aktuální výdaje a také, že jsem si ve čtvrtek vytrpěl 2. třídu na ULZ 🙂

Letadlo & Instruktor – 10 000 Kč
Oběd – 200 Kč
Doprava z Prahy – cca 200 Kč

Takže prozatím jsem sum a sumárum na cca 15 000 Kč výdajů celkem, které už jsou pryč. Takže pokračování létání za týden 🙂

Budu rád za komentáře a pokud se někdo chce na něco optat, račte tak učinit v komentářích 🙂

16 thoughts on “Privátní pilot – 2. část”

  1. ahoj ,,
    přečetl jsem si tvůj článek a vypadá celkem zajímavě ,ale jestli se můžu zeptat ty jsi psal že vplba nakonec padla na cessnu 172 , copak s tou se dělá výcvik? já jsme myslel že se to učí na těch dvoumístných jako cessna 152 nebo zlín z -142 ,172 tě výjde drachž ne .?
    no a´já mám v plánu začít PPl co nejdřív a chtěl bych se dostat min. na vlekaře tzn. že chci mát celkem 80 h. + 10 h. na vlečné a pak jurra na TOW ,jestli dostanu první třídu tak si pak asi udělám i CPL a budu lítat vyhlídky…
    -chtěl jsem původně jít i na insruktora, pač tím se dá i živt ale řekni mi čím se ti instruktoři živí v zimě? nebo co dělají když je dva tdýny v kuse mlha a prší a lítat se nedá . co pak ?
    – no a ty máš v plánu jít a dopraváka ,nebo jen rekreačně lítat ?

  2. Cessna 172 je opravdu drazsi. Ja letal i na 152, z nichz jednu jsem letel az ze Spanelska a pomer mezi nimi je uz celkem znacny. Vykonove je na tom 172 nesrovnatelne lepe. No a take jsem si ji vybral proto, ze je lepe vybavena. Ja letam za 4200 Kc na hodinu i s instruktorem a kdyz ma cas muj kolega z prace, tak letam za 3800. To je cena pro clena Aeroklubu Kolin a je konecna, coz se mi jevi jako prijatelna.
    Ja se uz letadli zivim. Ne sice jako pilot, ale jako administrator na servisnim stredisku Aerotaxi. Chtel jsem letat jako dopravak a letat jednoho dne profesionalne me porad laka, ale napriklad letat prave v Aerotaxi je z meho hlediska mnohem zajimavejsi, nez napriklad ten velky autobus 🙂 Ale to je muj subjektivni dojem.
    Jit na instruktora? Take me to napadlo, ale nemyslim si, ze by se tim dalo plne uzivit. A protoze uz se me na to hodne lidi ptalo, zkusim se zeptat sveho kolegy pilota, ktery je mimo jine prave instruktorem a dokonce o dost mladsim, nez jsem ja. Treba bude sdilny a osvetli jak to je s tim uzivit se jako instruktor 🙂 Ale co se napriklad pocasi tyce, tak tomu neporucis a pokud je hnusne, tak se proste neleta. Jinak instruktor neni jen o tom sezeni v letadle, ale take o te teoreticke priprave mladeho pilota. No a pak samozrejme zalezi na tom, co ucis 🙂
    Vlekani letadel je pomerne realna moznost, ale zase na naletani mnoha hodin to take neni a uz vubec ne na vydelani, to se dela dobrovolne 🙂
    Pokud mas nejake dalsi dotazy, ptej se a jinak doufam, ze jsem osvetlil tve dusi co jsi chtel vedet 🙂
    Ondra

  3. díky moc za info
    s tím isntruktorem je to takové zvláštní no, ale budu ti vděčný když se zeptáš toho svého kolegy…
    no každopásně si chci udělat aspon toho vlekaře , když se pak provede první třída tak uvidíme jestli ybch ji dal tak simin. udělám cpl a budu lítat vyhlídkové lety…
    – no ale tedka bych chtěl jít ještě na vysokou (tento rok bduu maturovat ) a chtěl bych dělat něco s letectvím , ty píšeš že si administrátor v aerotaxi , co myslíš že by se dalo ještě dělat v letectví na co se studuje vysoká a je to za nějáký slušný peníz.. ? jestli o něčem nevíš..
    dík

  4. To zalezi. Muzes treba delat jidlo na catering 🙂 Moznosti je hrozne moc, ale musis byt jak se rika ve spravny cas na spravnem miste. Urcite si udelej Vysokou skolu, to se nikdy neztrati. No a pokud budes mit nejake specificke zamereni, potazmo primo na letadla, tak to je jen lepe a o praci urcite mit nouzi nebudes. Co se tyce aktualnich pozic, podivej se treba sem: http://csa.jobs.cz/, at mas predstavu, koho hledaji napriklad aerolinky. Ale povetsinou je to specificka prace. Me napriklad trvalo trictvrte roku, nez jsem byl schopen v Aerotaxi zastat praci na vyrobe technicke dokumentace k letadlum. nez jsem se to naucil a to uz jsem predtim i to letadlo videl 🙂 A penize? Nesmis za vsim videt penize 🙂 Ja se v tobe uplne vidim, kazdou korunu jsem prepocitaval na letani, ale tim ze sebe udelas jen trotla (moje zkusenost) a ostatni, kteri opravdu o letani neco uz vedi te budou mit maximalne za vola (taky osobni zkusenost).
    Vysokou mas na cca 5 let, takze s maturitou za 6. To je jeste hrozne dlouha doba, za to se vsechno zmeni. Ale ani jako vysokoskolak necekej, ze hend se ti sesype majlant do klina. Ja delam svoji praci za celkem malo penez, zadne zavratne sumy, ale protoze ji delam rad, tak si nestezuju, ono po nejakem case bude lip 🙂 Ze zacatku to bude tak, ze budes mit na preziti 😀
    Takze zacni sporit penizky po brigadach, co kdo da a nez tu vysokou udelas, tak budes mit na to PPL. Potazmo nekoho ukecej at ti pujci a za rok se potkame na letisti 🙂

    Ondra

  5. 🙂 jo to by bylo fajn. na vysokou chci jít jen na tři roky – to bude bohatě stačit , pak chci lítat co nejdřív..
    no já sem si ´vždycky přál být dopravním pilotem ,ale tedka mě nasraly tím že už chcou po tobě skoro všude typovku ., a jako tedka po výšce budu bydlet u rodičů takže nějáký ten mega a něco snad splácám ale další půl mega na typovku se mi teda fakt šetřit nechce .. to už je trochu moc…

  6. no a prosím tě´jak budeš mít čas tak se ještě poptej na toho letového instruktora, jak to s tím je.. ale znám člověka který se tím živí, takže až takový problém to podlemně nebude…..

  7. Kolega je pracovne ve Francii, takze musim pockat. Ale vsiml sjem si, ze dokonce nektere skoli nabizeji praci instruktorum, ale pozadovan je vsude drtivou vetsinou CPL, nalet 200 hodin a licence 🙂
    Takze tolik asi k instruktorovi. Da se tim i uzivit 🙂

  8. díky moc,, ale (doufám že už sem se na to neptal) ale řekni mi co ti instrukři dělají v zimě jo nebo když je třeba 2 týdny nízko mlha atd… a nemají fixní plat…

  9. Neletaji, to je jednoduche 🙂 Pokud se neda letat kvuli pocasi, tak se neda nic delat.

  10. prosím tě já ještě tak uvažuji i o tom dopravním pilotovi , kdybych se dostal do aerotaxi bych byl rád, ale tu typovku mít musímm uvažoval jsem o typu ATR , ale řekni mi v dnešní době třeba trasa LKPR – LKMT , letadlem trvá 45 minut nebo kolik ale dvě hodjny před odletem na letišti , pak čekat na odbavení atd. atd., většina lidí už to dělá tak , že nasedne an pendolino za 3 hodiny je v ostravě a máte lepší a levnější .. no jen abych si třeba neudělal typovkju na něco co za 20 let už ani nebude lítat k vůli nezájmu … . . .

  11. Tak ted jsi me pobavil 🙂
    “Kdybych se dostal do Aerotaxi, byl bych rad, ale…” dostat se letat na soukrome letadla je ta top trida co muzes mit. Tomu aerolinky nesahaji ani po kotniky 🙂 Jinak uvazovat ve tvem pripade nad tim, jestli typovku a nebo ne je celkem bezpredmetna zalezitost. Jdi postupne. PPL, fajn. Pak IFR a CPL a az tohle budes mit, tak zase o kousek dal. Az pak budes mit v ruce uplny zaklad pro letani jako profik (CPL+ATPL(F) , IFR a MEP), tak zacni uvazovat co a kde budes delat. No a az budes mit tohle a jeste k tomu nalet alespon 300 hodin jako PIC, tak zacni uvazovat o Instruktorske licenci.

    ATR letat urcite neprestanou, toho bych se nebal prakticky vubec a ta tva posledni veta, no malem jsem sel pod stul 😀

  12. Ahoj Ondro, diky za pekny pocteni. Jen jsem chtel upozornit ze otacky vrtule se s vetrem v zadech ani v protivetru nemeni a to ani na Cessne s pevnou vrtuli 🙂 To co pises je trochu zavadejici.
    Hodne stesti do letani, Martin

  13. 🙂 jo to by bylo fajn. na vysokou chci jít jen na tři roky – to bude bohatě stačit , pak chci lítat co nejdřív..
    no já sem si ´vždycky přál být dopravním pilotem ,ale tedka mě nasraly tím že už chcou po tobě skoro všude typovku ., a jako tedka po výšce budu bydlet u rodičů takže nějáký ten mega a něco snad splácám ale další půl mega na typovku se mi teda fakt šetřit nechce .. to už je trochu moc…

  14. pred usednutim do letadla jsi mel naletane nejake hodiny na trenazeru? (popř. kolik?)

Zanechte komentář