Jak se stát dopravním pilotem ? – Updatovaná verze

počet přečtení :170896
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (13 votes, average: 4.62 out of 5)
Loading...

Na začátku je pohled do oblak, kde se letadla prohánějí jako auta na dálnicích, do modrých dálek, kam se piloti vydávají a tam někde, tam se rodí sen mladých o tom, že budou letci. Stejně tomu bylo i v mém případě a tak jsem dospěl do stádia jeho pomalé realizace a hlavně, dostalo se mi pár velmi užitečných rad, nápadů, nakopání do zadku a notná dávka pokory. Proto začínám psát tento článek, aby dal mladým lidem, kteří to myslí opravdu vážně trošku jiný pohled na věc jako takovou…

Na internetu, v časopisech, knihách a vůbec všude možně toho bylo napsáno tolik o cestě k létání, že to nehodlám parafrázovat, ale půjdeme na to trošku jinak. Hromada lidí prostě hodí na internet otázku, která je stylizovaná tak, že jeden žasne nad tím s jakou jednoduchostí vše pobírá. „Ahoj lidi, je mi XX a chci se stát dopravním pilotem. Může mi někdo poradit, jak to mám udělat? „ – jak prosté, ale jak nejednoduchá odpověď na to je 🙂 Prvně, položte si otázku, zda jdete k létání pro to, že jste piloti v uniformách s prýmky na ramenou a jde hlavně o image a ukázání se společnosti? Hodně moc lidí jsem takhle potkal, dokonce jsem zažil i pilota, který měl zůstat u původního zaměstnání a nedělat ze sebe to, co nikdy nebude a je pilotem na baterky. Co tedy jste Vy? Image pilotní uniformy a nebo opravdu letadla jako taková? To bych viděl jako první mezník u lidí, kteří chtějí doopravdy létat. Vztah k letadlům nikdy nesmí být jako přístup k malému autu. Nesmí převládnout pocit pýchy nad pocitem pokory a to za žádných okolností. Auto zastaví, maximálně (pokud dotyčný není úplný debil a nejezdí totálně bez předpisů) se pomuchlají plechy. To se stává, ale letadlo nikoliv. Tam je to pak bohužel fatální a když už ne, tak minimálně obrovsky drahé. Proto kdo opravdu chce létat, nikdy, ale opravdu nikdy by neměl jako profesionál usednout za knipl jen pro to, že se chce ukázat a být „něco více než ostatní“.

Dalším dosti důležitým faktorem jsou bezesporu peníze. Ano ano přátelé, ať si každý říká co chce, bez nich to prostě nejde a nebudete nic jiného, než pozemné obdivovatelé letadel nad Vámi. Takže, jaké že to máme v ČR možnosti? Když opomenu vrtnou plošinu na Sibiři a jiné šílenosti, nabízí se jen několik málo možností. Banka, bohatí rodiče, bohatí kamarádi, sousedi, sponzoři a nebo léta dřiny. Uvažujme, že nepatříme ani do jedné z těchto bohatších vrstev a tak jako mě bylo řečeno NE na zastavení baráku nad hlavou, nezbylo prakticky nic. No, ale optimistická stránka každého mladého pilota se musí ozvat a tak zkusme to, co je možné.

Takže na PPL potřebujeme cca 200.000 Kč (to už je strop, úmyslně jsem to trošku přehnal) a to zase není takový problém. No fakt není, vím to 🙂 Jen to chce plat alespoň těch 20 mesíčně, což předpokládám, že dneska bychom měli mít. No a tak máme bankovní půjčku za tolik nul, kolik jsme v životě ještě neviděli a budeme platit jak mourovatí, ale to hlavní – letadlo už je blíže, než se kdy zdálo. Dále se budeme větvit, a to na ty, kteří mohli mít půjčku další či vyšší a létají IFR a CPL. No a pak ti, kteří dále nemohou, protože jsou tam, kde začali – bez peněz. Na úrovni PPL nejsme prakticky nic. Jen letecký potěr s cca 50 hodinama náletem a mizernými zkušenostmi. Takže co takhle zkusit následující věci? Aeroklub u kterého se létalo (pokud tomu tak bylo) a jeho brigádnické práce pro zvýšení náletu, druhé zaměstnání (no no, to byl výraz !),oslovit příbuzenstvo o jakékoliv dotace, vybrat dluhy od kamarádů a další – fantazii se meze nekladou a možností je hodně. Jedno však máme jisté my chudí dohromady – bohatí, tedy opravdu bohatí lidé, pro které by i takovýto způsob investice do například mladého pilota mohl být lukrativní, tak ty my nezajímáme. :/ Zkusili jste si někdo poprosit nějakého bohatého mecenáše? Určitě, ale já zatím pochodil tak napůl. Respektive, nejspíše vůbec, protože jsem neměl co pořádně nabídnout. Jestli se to časem zlepší a v očích pár opravdu bohatých lidí které znám se změním, to netuším. Létání je natolik specifická záležitost, že se jí lidé bojí, neznají ji a ani nechtějí znát.

Investice do mladého pilota je značná, přez milion korun, ale proč si ho třeba potom neuvázat smlouvou o zvýšení pracovní kvalifikace? To jde legálně i na 5 let. Proč mu nestrhávat z platu tolik a tolik měsíčně a nesplatit tím to, že mi pomohl vystudovat? To je reálné a pokud jsou ti mladí dostatečně drzí „magoři“ do létání, tak se jim to dost možná i povede 🙂 Stejně tak v to doufám i já u svého chlebodárce jednou v budoucnu.

Úmyslně jsem nezmínil to, jestli na to člověk vůbec má, protože to každý vycítí. Když mi není dáno být automechanikem, tak na to nemam a nikdy bych jím nebyl, stejně tak, jako bych nebyl sochařem, houslistou či čímkoliv jiným. Dobrý pilot to o sobě ví v podvědomí a sám sobě a svému podvědomí nemůže nalhat, že je dobrý, když sám ví, že na to nemá. Každý si musí dobře rozmyslet to, do čeho se chystá a co ho to bude stát. Pilotní výcvik z člověka dobrého pilota nedělá, dělá z něj pouze člověka znalého tahaní za knipl. To ostatní jsou pak zkušenosti a také vrozený um.

Hodně štěstí každému, kdo se do něčeho takového pustí 😉

UPDATE 2011

Mnoho lidí mi psalo do mailu, do komentářu, abych jim popsal co a jak mají konkrétně udělat. Proto sem dávám tento dodatek, aby každý měl představu o rozpočtu, o tom co ho čeká a o tom, jak se to dá udělat 🙂

Podmínka první – střední škola

Mladý pilot, který chce létat na dopravních letadlech musí krom licence mít i střední školu. Není dáno kterou a je úplně jedno, jestli gympl a nebo jestli průmyslovku, či učňák s nástavbou. Studium musí být zakončeno maturitní zkouškou. Vysoká škola není podmínkou.

Podmínka druhá – peníze

Peníze na létání jsou Alfou a Omegou. Bohužel/bohudík, jak se to vezme 🙂 Bez nich to ale nejde. Takže, kolik mě to bude stát? Přesnou částku nikdy nikdo neví, to je naprosto individuální věc, protože každému to může jít jinak a každému to může jinou dobu trvat. Takže sem dávám přibližný odhad jednotlivých licencí a kurzů tak, jak to může dnes vypadat.

PPL – Private Pilot Licence je první licence pilota, kterou dostane každý. Je to licence, která se odlétá na malých letadlech, ale už otevírá pomalu dveře velkému letectví. Co obsahuje si může každý najít sám a její cena je v rozmezí 160-200 000 Kč, dle schopností každého. Teoretická zkouška se skládá na ÚCL, praktická s pověřeným examinátorm.

Time Building – nalétávání hodin je druhý krok. Každý musí, opakuji MUSÍ nalétat určité penzum hodin, aby mohl dál. PPL dá 45 hodin, ale to je příliš málo. Takže je potřeba vzít cca 100 hodin, které je nutné nalétat. To jsou výlety, technické přelety atd. atd. Každý si musí najít vlastní cestu, nikdo nikomu nedá létání k nohám 🙂 Je nutné mít takto dalších cca 50-100 hodin. Připočteme tedy dalších průměrně 300 000 Kč.

CPL – Commercial Pilot Licence, také u nás jako Komerční pilot. První profesionální stupeň v létání. CPL se smí začít létat, až má pilot 150 hodin nálet. Obsahuje už hodně učení – teorie a pak praktický výcvik. Zde se skládá zkouška na ÚCL – Úřadu Civilního Letectví. CPL vyjde na cca 80-100 000 Kč, opět záleží kde se létá a jak je kdo schopný.

IFR – Instrumental Flight Rules, u nás známé jako Přístrojové létání. Doložka, která dovoluje pilotovi létat podle přístroju. Další nezbytná kvalifikace pro to, být profesionálním pilotem. IFR – SEP (jednomotorové letouny) vyjde na přibližně 180-250 000 Kč. Tady je to opravdu hodně variabilní, protože záleží na schopnostech, stejně tak jako na typu letounu, na kterém je IFR létán. Teoretický kurz a zkouška včetně letu se skládá s examinátorem ÚCL.

MEP – Multi Engine Pistons, tedy doložka vícemotorova. Opravňuje pro řízení vícemotorových letounů. Nezbytné pro profesionální létání. Zde se dosti často kombinuje s MEP-IFR, tedy IFR létaný na Multiengine letounu, ale to je trošku dražší záležitost 🙂 MEP sám o sobě vyjde na cca 40-80 000 Kč, opět dle typu létaného letadla.MEP IR cirka dalších asi 50 – 80 000 Kč.

ATPL – Air Transport Pilot Licence, je teoretický kurz, který je nejvyšším a také povinným kurzem pro dopravní piloty. Je to obsah 14-ti předmětů teorie, ze kterých se skládá na konci velmi těžkých 14 zkoušek na ÚCL. Cena je cca 65 000 Kč.

MCC – Multi Crew Training, nebo také koordinace ve vícečlenné posádce. V mnoha aeroliniích požadovaná doložka, která vyjde na cca 60-80 000 Kč.

Type Rating, nebo také Typová Zkouška je přeškolení na určitý typ letadla, které chcete létat. Tady už mluvím o typech Boeing, Airbus, L410, ATR atd. Hodně aerolinií už neplatí Typovky, protože je dost těch, kteří si je rádi zaplatí, takže je nutné s tím počítat. A že to není zrovna levná záležitost, viz níže, kam uváním ORIENTAĆNÍ ceny, které jsem dostal já od různých výcvikových center a nebo od kamarádů pilotů:

Boeing 737NG – 450-500 000 Kč
Airbus A319 – 500 000 Kč
ATR – 300-500 000 Kč
L410 – 120-200 000 Kč

Toto je bez tzv “Base trainingu“, tedy povinných okruhů se letadlem. K tomu je nutné připočítat zapůjčení např. Boeingu na 6 okruhů, kdy to sebere dalších cca 6000 Euro (150 000 Kč). Bez toho NENÍ dokončený Type Rating, nezapomenout na to.

Takže sečteno a podtrženo cirka je nutné dát dohromady: 2.000.000 Kč.

Tohle je opravdu orientační částka, protože se může značně lišit, ale víceméně takhle to vychází mě, takže dávám svůj příklad stejně se zkušenostmi mojich létajících přátel 🙂

Podmínka třetí – Zdraví

Pro profesionální létání je nutné splnit obávaný medical 1. třídu. To je vyšetření na Ústavu Leteckého Zdravotnictví stojí cca 10 000 Kč Initial, obsahuje komplexní vyšetření všeho, tedy od hlavy k patě + náročné psychotesty. Prohlídka je proto, aby odhalila potenciální problémy. Automaticky kandidáta vyřazuje Genetické onemocnění, problémy se srdcem, epilepsie, psychické onemocnění a další, které jsou ale na lékařích, netroufám si fabulovat. Naopak nevyřazuje automaticky vysoký tlak a ani brýle ! To je velmi, velmi častý dotaz. Předpis dokonce povoluje +-3,5 dioptrií, pokud se nepletu, ale zakazuje tupozrakost a další vady. Nevadí také zubní plomby a další známé zaručené věci 🙂 ULZ se musí obnovovat dle věku na pravidelných kontrolách. Více zde: www.ulz.cz

Další sekce jsou časté dotazy

Musí být vysoká škola? -> Ne, nemusí.
Je nějaká střední škola vhodná pro piloty? -> ne. Průmyslovka pomůže v technice, Gympl zase v jazycích.
V kolika už je pozdě začít? -> Nikdy není pozdě ! Klidně 45-ti letí piloti nastoupili do Aerolinií. Záleží jen na zdraví, odhodlíání a možnostech.
CVUT mě připraví lépe než jiní? -> CVUT Dopravní Pilot je studijní obor, který dá stejnou přípravu, jako kurz v letecké škole. Stojí stejně, ne-li více a navíce je z něj titul Ing. Kvalifikace jsou naprosto stejné.

Pokud mě napadne něco dalšího, rád přidám 🙂 ptejte se v komentářích, koho co zajímá, přidám další update 🙂

Můžete sledovat mojí cestu k létání, která se jmenuje Deník pilota a kam jsem sepsal vše, co jsem zažil já, když jsem se učil a učím létat.

63 thoughts on “Jak se stát dopravním pilotem ? – Updatovaná verze”

  1. Čau,Chci se zeptat o jaké střední mám pomýšlet po základce?kdybych se chtěl v budoucnu věnovat létání?
    Dík za odpověd’

  2. Teoreticky potrebujes jen tu maturitu a je jedno z jake stredni skoly. Ale muj nazor je, ze pokud mas zajem potom o Vysokou skolu jako napr. Dopravni fakultu, obor Dopravni pilot, tak dost mozna by byla dobra Dopravni prumyslovka, pripadne jakakoliv jina.
    Ale jak jsem rekl, na to abys mohl eltat potrebujes jakoukoliv stredni skolu s maturitou 🙂

  3. chci být pilotem už od svých 11let,ale nevím jestli jsem zdravotně způsobilý a nevim kdy mi řeknoů jestli jsem nebo nejsem zdravotně dobře na tom abych se stal pilotem.

  4. Dobrý den,
    Až vyrostu chci se stát dopravním pilotem. Teprve mi je deset let, ale myslím si, že je to jedno. O tom jak se mám stát pilotem jsem si zjistil dost. Půjdu na gympl a potom na ČVUT, ale problém je v penězích, nevíte jak je získat.
    Váš článek je zajímavý.

  5. Dobrý den,
    Chci se stát pilotem, asi už od 6 let. Velmi vás prosím o radu. Zajímá mě jestli můžu absolvovat nějakou zdravotní zkoušku, protože nechci investovat přibližně 1 000 000 Kč do výcviku a potom zjistit, že nejsem zdravotně způsobilý.
    Prosím o odpověď

  6. Ahoj Jirko,

    omlouvam se, tvuj prispevek byl oznacen jako spam, proto jsem si ho nevsiml, takze jsem ho dodal dodatecne.

    K tvemu dotazu ohledne zkousky – pokud chces investovat do UCL, tak jedine tam, ale pokud jsi vseobecne zdrav, myslim, ze v tom nebude problem. Stejne je Medical test na prvnim miste, nez pujdes vubec letat 🙂

    Penize jsou vzdy problem, hlavne v dnesni dobe – neni jednoduche dat navod kde a jak sehnat penize, bohuzel. Ale az to bude pro tebe aktualni, uz by nemusela byt tahle krize, takze pak zkus banku, pripadne nejaky Kadetsky program 🙂
    Urcite hodne zdaru

  7. Ahoj,
    též chci být pilotka! 🙂 Jsem na gymplu, ale Ondro když jsi říkal pro začátek střední + maturita, máš nějaký doporučení ze kterých předmětů především maturovat? Díky markéta

  8. Ahoj Marketo,

    obecne doporuceni bych rekl ze neni. Ja mam prumyslovku a vyuzil jsem ji, naopak bych ale take vyuzil jine veci, ktere ma treba gympl.
    Osobne si myslim, ze na stredni skole nezalezi jaka to je, pokud ma na to clovek nadani, tak to pujde s jakoukoliv skolou 🙂
    Urcite se hodi jazyk, to bezesporu, pokud clovek nechce letat dokola okolo Prahy. Takze se mi hodilo neco z elektrotechniky na zkouskach a zase tobe se hodi treba zemepis, ktery ja uz pak nemel.
    Pokud tedy mohu jakkoliv neco doporucit, urcite jazyk.Anglictina je letecky jazyk. Dale uz je to jedno, stejne PPL, ATPL a ostatni je skola sama o sobe 🙂

    Hodne stesti, pokud se rozhodnes do toho jit, ale stoji to zato 🙂

  9. Ahojki, ja už chci být pilotka od svých 10 let. Jsem ještě na základce ale příští rok vycházím. Uvažuju o střední škole policejní s maturitou. A vysoké vojenské. Můžu se z vojenské vysoké školy stát pilot vrtulníku nebo dopravního letadla? 🙂

  10. Na vojenske skole se pak rozdeluje, kdo by byl idelani na vrtulnik/ridici letoveho provozu/stihaci pilot/dopravni letectvo. Nicmene, vychazim z informaci kolegu, ktere jsem potkaval jako piloty na Kbelskem letisti. K tve otazce – urcite se lze stat pilotem vrtulniku. Pokud nemas opravdu hodne penez na civilni vycvik, tak pak je to vicemene jedina cesta 🙂

  11. Ahojky, jsem normální kluk, který studuje na gymplu a chtěl by se stát pilotem dopravního letadla. Bydlím v UL, ale Praha by nebyla nějaký velký problém, na jaké předměty se mám především zaměřit, je mi 14 a teď v září půjdu do devítky. Kam eventuelně z gymplu, tak aby to pro mě bylo ideální? Co všechno potřebuju( jako fyzičku, znalosti atd.)
    Děkuji moc za odpověď a jsem s pozdravem Michal Freigang

  12. Ahoj Michale,

    tak co se tyce predmetu, nebyl bych primo za to, aby jsi se zameroval na neco urciteho. Defakto potrebujes stejne od vseho trochu – anglictinu, technicke znalosti, fyziku atd. Staci ti jak gympl, tak prumyslovka. ja jsem sel pres prumyslovku 🙂
    Z gymplu, pokud chces studovat na pilota, muzes jit na CVUT – obor Dopravni pilot, coz je jedna moznost a nebo jit cestou moduloveho kurzu – tedy udelat si licence postupne 🙂
    Fyzicku vylozene nepotrebujes mit jako na prijimaci zkousky do armady – musis byt normalne zdravy 🙂

    Takze dodelej stredni skolu – maturita je absolutni minimum a pak uvidis 🙂

  13. Dobrý den ještě jednou,

    Chtěl jsem Vás ještě prosím požádat o rady

    a) Kolik tak můžou ty procesy studia stát?
    b) Kde tak ty peníze vzít?
    c) Když už bych tohle všechno vystudoval, co dále, jaké diplomy?
    d) U jaké cestovní kanceláře byste mi vy doporučil dělat svou kariéru?
    e) Mám takové problémy s uchem, pravým, začíná mě vždy bolet tak řádově 400 metrů nad zemí, ale dá se to vydržet.
    Bude to nějaký problém?

    Děkuji Vám mockrát za odpověď a jsem s pozdravem

    Michal Freigang

  14. Dobrý den ,

    chtěl bych Vás požádat o odpověď k předchozímu e-mailu. Děkuji Freigang

  15. Ahoj Michale,

    nedostal sjem se ted drive k tomu, takze dodatecne:

    a) pocitej cca 1.5 Milionu korun – zalezi na tvych schopnostech a mnoha aspektech, ale tohle je priblizna cena

    b)Rodice, vydelat, pripadne pujcka od banky, kdyz ti rodice dovoli zastavit nemovitost

    c) Budes mit licence, ne diplomy 🙂 To te opravnuje se uchazet o praci jako pilot na komernich letech. Pak samozrejme jeste pripocti cca 800 000 Kc za typovou zkousku, coz bude drive ci pozdeji vicemene nutnost u leteckych spolecnosti

    d) U cestovni kancelare urcite ne. U letecke spolecnosti mozna. Tady neni jasna doporuceni, uvidis sam, kde bude mozna moznost se uchazet o praci. Tenhle bod je aktualni ve chvili, kdy mas vsechny licence splnene a mas minimalni pozadovany nalet

    e) Na tohle ti odpovi vcelku jednoznacne na ULZ (Ustav Leteckeho Zdravotnictvi – http://www.ulz.cz), az bdues delat vstupni prohlidku. Mohl by to byt problem, ale mozna nemusel, ja nedokazi odhadnout.

    Takze uvidis sam 🙂

  16. Dobrý den,
    můžu se zeptat, vy jste pilot? A nebo co děláte?
    Ty články jsou genialní, jsem Váš fanoušek.

  17. Mohu Vás poprosit, zda byste mi mohl odepsat na mou e-mailovou adresu freigang.misa@gmail.com, pokud Vám to nevadí. Pokud bych něco ještě potřeboval, obrátil bych se na Váš e-mail.

    Děkuji Freigang

  18. Tak pilot jsem, ale nezivim se tim 🙂 Pracuji v letecke firme, nicmene na druhe strane barikady, tedy tam, kde se provadi udrzba letounu, jejich updatovani atd po Avionicke strance.

    Jinak me muzes kontaktovat na mialu: ondra@dreamer.cz, rad ti odepisi na dotazy, ktere by jsi pripadne mel.

  19. Dobrý den, je mi 15 a v budoucnu bych hrozně moc chtěl být pilotem. No a chtěl bych se zeptat kolik by to teda celkově mělo cca. stát ?? Ve Vašem článku píšete 1,5 miliónu a v komentáři ještě ňákých 800 000 Kč. to je v tom 1,5 mil, nebo to je další částka?? Děkuji za odpověď. Klidně můžete odpovědět i na e- mail: jannavrcek@gmail.com příjemný večer

  20. Celkova cena zalezi take na schopnostech uchazece, nicmene priblizny cenik je nasledujici:

    PPL – 180 000 Kc
    Time Building – 600 000 Kc
    IFR – 150 000 Kc
    CPL – 150 000 Kc
    teorie (ATPL, CPL, IFR) – 150 000 Kc

    celkem tedy: 1 230 000 Kc minimalne.

    Spise je nutne pocitat cirka 1 400 000 Kc, protoze neni zapocitano pristavaci poplatky a dalsi veci. Take ne kazdy doleta vse presne na hodinu, jak je predepsano.

    dale bude potreba typova zkouska, tedy Type rating na urcite letadlo, na ktere se pak pilot chce uchazet o praci.

    Orientacne:

    Boeing – cca 600 – 800 000 Kc
    ATR – cca 400 – 600 000 Kc
    L410 – cca 200 – 300 000 Kc

    Suma sumarum to tedy udela priblizne 2 miliony korun a nejake drobne na to se stat pilotem dopravnich letadel 🙂

  21. Dobrý den,
    chtěl bych Vás moc porosit, na Vašem webu ´´Jak se stát pilotem´´ ze článku ze 30.9.2010 uvádíte informace, kterým příliš nerozumím, mohl byste mi je vysvětlit:

    Ondrej Brejcha says:
    30/09/2010 at 14:01
    Celkova cena zalezi take na schopnostech uchazece, nicmene priblizny cenik je nasledujici:

    PPL – 180 000 Kc
    Time Building – 600 000 Kc
    IFR – 150 000 Kc
    CPL – 150 000 Kc
    teorie (ATPL, CPL, IFR) – 150 000 Kc

    celkem tedy: 1 230 000 Kc minimalne.

    Spise je nutne pocitat cirka 1 400 000 Kc, protoze neni zapocitano pristavaci poplatky a dalsi veci. Take ne kazdy doleta vse presne na hodinu, jak je predepsano.

    dale bude potreba typova zkouska, tedy Type rating na urcite letadlo, na ktere se pak pilot chce uchazet o praci.

    Orientacne:

    Boeing – cca 600 – 800 000 Kc
    ATR – cca 400 – 600 000 Kc
    L410 – cca 200 – 300 000 Kc

    Suma sumarum to tedy udela priblizne 2 miliony korun a nejake drobne na to se stat pilotem dopravnich letadel

    Takže to byl text, citován ze dne 30.9.2010.
    Já nerozumím moc tomu co to Time Building.
    Také jsem si už přečetl něco o létání, takže vím, co je PPL,CPL,ATPL i IFR, ale teď by mě zajímalo pokud bych chtěl mít licency ATPL, musím mít i PPL,CCL?
    Dále píšete, že typová zkouška na Boeing stojí těch 600 – 800 000 Kč, ale myslel jste tím všechna transportní (velká) letadla? I Airbusy atd.?
    A pokud bych měl tuto zkoušku na Boeing, můžu létat i s ATR a L410?
    Nebo si to zase musím zaplatit zvlášť? Boeing plus ATR plus L410?
    Což by znamenalo 1 200 000- 1 700 000 Kč?
    Pokud bych studoval na ČVUT obor dopravní pilot, jak jste mi předtím doporučil, budou brát nějaké ohledy na placení a nebo mi prostě pošlou složenku na 2 000 000 Kč, jde mi o to, jestli až budu pilot a budu mít standartní stálý příjem, jestli to budu moci splácet.

    Mockrát Vám děkuji za odpověď a nezlobte se, že Vás ruším

    Michal Freigang.

  22. Tady si musíme trochu upřesnit pojmy. Takže odpovědi jsou tady:

    1) Ano, na ATPL licenci je potřeba mít PPL minimálně. Nicméně bez CPL/IFR/MEP by ti byla stejně nanic. Nemůžeš bez těchto kvalifikací létat velkou dopravu

    2) Licence jsou jedna věc, potom na každé letadlo je tzv Typová zkouška – Type Rating. To je naučení se s daným typem letadla (airbus A319,320,340, Boeing 737, 777, 747 atd. atd) létat a na každý typ letadla je samostatná. I L410 Turbolet má svojí vlastní, která stojí cca 250 – 300 000 Kč. Takže na každé letadlo je potřeba typovka.

    3) Ano, musíš si zaplatit každý typ zvlášť.

    4) To by znamenalo mnohem více, počítej nad 2 miliony korun.

    Na CVUT se platí výcvik průběžně podle létání, nicméně je dobré to mít pohromadě.

  23. Ahoj,
    mám dotaz, který sice nevím, jestli mi budeš schopen zodpovědět, ale zkusím to 🙂 Pilotkou jsem sice vždy být chtěla, ale postupem času jsem zjistila, že by to nebylo úplně ideální. Nicméně si alespoň chci udělat licenci na kluzáky či ultralighty. V relativně blízkém okolí je více letišt, cena je podobná (kolem 20 000). Zajímalo by mě, jak si vybrat letiště? Ráda bych byla v příjemném kolektivu, kde jsou pokud možno mladí lidé jako já.

  24. Ahoj, pokusím se odpovědět 🙂

    Jdi na letiště a podívej se, jestli ti vyhovuje prostředí na první pohled. Já třeba nemám vůbec rád několik letišť v ČR a to jen proto, že třeba tam stojí hnusná budova Aeroklubu a okolo se povalovaly sudy od oleje. Prostě na první pohled mě neuchvátily, ale zase naopak jsou letiště a letišťátka, kdy mají perfektní zázemí, jako třeba krb, ohniště a kempovací plochu, protože toho si jako plachtař a ULL užiješ více než dost.
    Pak bych dal na to, jak na mě zapůsobí na první dojem osazenstvo danného AK či školy. Když to bude namachrovaný týpek, s nagelovaným úsměvem, tak ve mě vzbudí méně důvěry, než pohodoví lidé, kteří na první dojem vzbudí důvěru.
    To jsou asitak jediná kritéria, podle kterých jdi, protože pokud nejsi letecký mechanik, či letadel znalá, nemá smysl zkoumat technický stav letadel 🙂

    Hodně zdaru a letových hodin.

    1. Díky. Máš třeba osobní zkušenost s Přibyslaví, Havl. Brodem, Jihlavou, Chotěboří popř. Brnem?

      1. Tak tady asi nepomůžu, pohybuji se na Vodochodech, Letňanech atd, tohle je mimo můj dosah, co se létní týče. Byl jsem v Kolíně, což je vcelku poblíže Havl.Brodu a tam vím, že AK Kolín dělá výcvik na ULL a na vcelku slušně vybaveném, ale nikdy jsem na něm nelétal 🙂

        Poradil bych s PPL, ale s ULL ne.

  25. cus, letadla si u mne ziskala veliky respekt a obdiv, jelikoz muj deda letal na hurricanu a spitfiru za druhy svetovy v britanii…tak me do toho zatahl…chci se zeptat jak by to bylo s vycvikem na CVUT. myslim tim jak mne skola pripravi, kolik to bude stat, a co budu po jejim absolvovani muset jeste udelat. miluju airbusy a chtel bych litat u csa. jinak mi v lednu bude 16 a studuju na gymplu ve frydlantu kousek od liberce. ahoj

  26. Prvne si precti komenty vyse, odpovi ti na vetsinu otazek. Nicmene, CVUT te pripravi teoreticky, praxi absolvujes stejne, jako kazdy jiny pilot v nejake letecke skole, ktera s ni spolupracuje. Stoji to cirka milion korun a neco bez typove zkousky na cokoliv. Takze po stredni, az budes mit maturitu v ruce a nebo nadosah, tak pak prehodnot aktualni situaci financni a kdyz to pujde, jdi na to CVUT, budes mit minimalne ING titul.

  27. Ahoj. Chtěl bych se stát pilotem vojenské helikoptéry. Je jasné, že proto musím jít a studovat na vojenské akademii. Vezmou mě ale na tento obor, když mám na jednom oku 0,5 a na druhém cca. 1,5 dioptrie (vpohodě čtu noviny za šera bez brýlí)? Děkuji

  28. Ahoj,

    stojí za to absolvovat tuhle strastiplnou cestu i ve veku 30 let? Jiz pracuji, takze v mem pripade prichazi v uvahu modulovy vycvik…za jak dlouho se to da zvladnout? vse az po pilota boeingu? diky

  29. Petre: Bryle nejsou problem v civilnim letectvi az do cca 3 dioptrii, bohuzel netusim, jak s vojenskym pilotem, tam mohou byt pozadavky striktnejsi. Doporucuji pripo se zeptat na Fakulte, urcite poradi.

    Libore, me je take 30 🙂 Jestli si myslis, ze to je to, co chces delat, jdi do toho. Nebude to jednoduche, ale vysledek pak stoji za to. Pokud mas penize pohromade, pak se to da zvladnout za 2 roky. Ale to je opravdu intenzivni kurz. Pri zamestnani, tak pak pocitej delsi interval. Ja sam letam od roku 2007 a stale nejsem u konce 🙂 Je to opravdu individualni, nekdo je nadany a dava vse bezproblemu, nekdo pak uz ne a jde to pomaleji. Nicmene i pri zamestnani si myslim, ze horizont 2-4 let je realizovatelny a pro potencialni zamestnavatele to neni jeste tak vysoky vek, aby byl clovek neperspektivni.

  30. Ahoj, Jmenuji se Michal a Teď jsem v prvním ročníku na Střední Škole Letecké a výpočetní techniky v Odoleně Vodě (SSLVT)obor Letecký mechanik, a už od dětství je mým cílem se dostat do Cockpitu nějakého dopraváku 🙂 Můžeš mi Prosím tě poradit, na jakou výšku jít po této škole? Protože O ČVUT sem neslyšel moc pozitivních slov…. nebo nějaké tvoje názory? Moc díky 🙂

  31. Nejdi na vysokou, jdi si modulovym kurzem, protoze pak nemas navybranou. Pouze CVUT dnes ma Profesionalniho Pilota, pak uz jen armada je skola.

    Pokud chces letat, nasetri si po skole a jdi stejnou cestou, jako vetsina ostatnich, tedy modulovym kurzem.

  32. Ahoj, Jmenuju se Vojta a právě studuju první ročník na průmyslovce. Letadla mě berou od dětství, ale poslední asi dva roky mě přitahuje pilotování stíhacího letounu. Chtěl bych se tedy zeptat jakou vysokou školu, předpokládám vojenskou, bych měl později studovat a kolik peněz by to asi stálo? Moc děkuju za odpověď.

    1. Ahoj Vojto,

      Vojenská škola pro výcvik stíhacích pilotů nestojí nic, pokud na to máš tam jít 🙂 Za rok se podaří cca 2-ma mladým lidem jít létat k nim, takže určitá výkonnost tam musí být. Nejsem armádní pilot, takže možná radím nepřesně, ale studovalo se to v Brně na vysoké škole vojenské, či tak nějak 🙂

  33. Ahoj. Prave vychazim zakladku a miluji letani…byl jsem letecky modelar, ale tim sem si jen kompenzoval zalibu v letani ktera ve me vladne jiz od asi 10-ti let. Jako stredni skolu sem si vybral bgymnazium. Na dopravniho pilota bych mohl z gymplu jit? Jake jsou na nej pozadavky? Mozna to tu jiz bylo, ale bohuzel, nemam momentalne moc casu na procitani….

    ps:jak narocne je pilotovani na psychiku?

    dekuje Honza M.

  34. zapomel sem se zeptat: poku vystuduji dopravniho piluta, muzu delat jinou praci nez letat pokud bych se neuchytil??? odpoved mi prosim zasli na mejl…..diky moc

  35. Honzo, dal jsem na svůj post update úplně dolů. Mělo by to odpovědět na tvé otázky 🙂

    Každý může dělat různé práce. Já vystudoval elektrotechniku a dělal jsem od potápěče, barmana a všeho možného až po práci v letecké údržbě, po Sales managera přes avioniku, co dělám aktuálně 🙂 Každý dle svých schopností.

  36. Ahoj chtěl bych se zeptat,od malička snim být pilotem ale nedávno jsem byl u doktora a mám propadlou podélní klenbu myslíte si že tohle to hodně ovlivní když bych chtěl létat?

    1. Normálně můžu všechno dělat v ničem mě to nebrání a Děkuju moc za odpověd

  37. Ahoj,

    pokud to nijak neomezuje tvůj normální život, nevidím důvod, proč by to měla být překážka. Nejsi maratonec, ale potenciální pilot, takže klidně jdi na ULZ a jestli dostaneš medical, není problém.

  38. Ahoj. Rád bych se zeptal, jaké má pilot po obdržení ATPL licence šance, že najde práci? Jestli je v dnešní době pilotů hodně a někteří pak nenajdou práci nebo je pilotů naopak nedostatek? Díky za odpověď

  39. Ahoj Dane

    pokud máš všechny kvalifikace, tedy IR,MEP,CPL atd, tak k tomu ještě přihoď typovku a šance máš poměrně slušné. Ono je to teď zrovna tak, že většinou pilot nakonec najde uplatnění, ale pochopitelně to není jak před 10-ti lety, kdy všechno co mělo ruce a vidělo z dálky letadlo, tak nastupovalo k ČSA.

    Je to investice a veliká investice, ale s tím do toho musíš jít, nakonec to vyjde a pak budeš létat. Odhadnout, jestli budeš mít hned práci, to je věštba z křišťálové koule, bohužel 🙂

  40. Dobrý den,
    své cíle a plány do budoucna jsem si již určil,jen bych se chtel zeptat, jak je to s platem pilotu v zahranici? Na internetu jsem si vyhledal,že pilot ČSA má plat tak tech 200 000kč.Ale někde(už nevím kde)jsem se dočetl,že v zahraničí tomu tak není, že např. v USA mají piloti výrazně nižší plat.
    Zajímalo by mne,jak je to s platem v Asii? A je pozice pilota jestě pořád aktualní?Tím myslím, jestli je ješte onen letecký boom nebo už se letecke společnosti více uskromnily a je tudíž méně variant,kam se zařadit jako dopravní pilot? Děkuji za odpověd.

    1. Ano je to tak, v USA maji az se senioritou piloti normalni platy. Jinak 200 000 ma mozna tak kapitan, ale rozhodne ne druhy pilot, situace v CR je dneska uz uplne nekde jinde. CSA neberou zadne piloty, jen sem tam neco a musi mit slusny nalet, spise se dostanes v Evrope k lowcostum, nez k linkam. Nicmene, to je tezke posoudit, rozhodne do toho jdi, pokud je to tvuj sen, nekde se nakonec chytnes, to ti garantuji 🙂 Pilotu bude zase potreba pomerne hodne a napriklad pres Oxford Aviation Academy mas realnou sanci se dostat rovnou do kresla druheho pilota.

  41. Ahoj. Rád bych se zeptal, zda je pravda, že v Asii mají spíše přebytek letadel než pilotů a proto je po pilotech v Asii velká poptávka. A ještě jeden dotaz. Ve kterých zemích Evropy je asi největší zájem o piloty? 🙂 Díky za odpověď

  42. Je to spíše tak, že jsou tam piloti více žádaní, než zde. Ale nedá se to říci, že by tam byl přebytek letadel, to není nikde na světě.

    V Evropě jinak je to stejné, ale dle mého asi nejlepší podmínky dává Anglie, například díky BA či Oxford Aviation Cadet programům. JInak je to všude stejné.

  43. Zdravím,děkuji za tip,Oxford Aviation Cadet…mozna ze do toho pujdu 🙂 Stat se pilotem je opravdu muj cil a verim tomu,ze kdyz clovek opravdu chce a dela pro to vse,tak toho take dosahne 🙂 Jinak,predtim jsem premyslel ze pujdu tady u nas k UNOB na letovy provoz…ale nevim,nevim.Nase armada uz davno neni co bejvala a hlavne nechci stravit min.5 let zivota u vojaku,hlavne kdyz ani neni jiste,ze bych potom mohl k dopravnim. A CSA,zda se mi ze to s nimi pujde uz jen z kopce :D.

    1. Ahoj Vladislave. Rád bych si s tebou popovídal, jestli by to bylo možné. Mým snem je taky stát se pilotem a rád bych se seznámil s někým, kdo má stejné cíle jako já! Jestli by bylo možné, tk se prosimtě ozvy na mail: dead-reckoning@seznam.cz , diky a ahoj 🙂

  44. Ano, kdyz to opravdu chces, dokazes to, ale je to narocna a dloufa cesta, ne kazdy ji zvladne 🙂
    UNOB muze byt, ale necekej zazraky, anse armada opravdu uz ma nejlepsi za sebou, co mohu ted videt :/
    Pokud zustanes tady, normalne pracuj a udelej si licence, jde to taky – ja jsem toho prikladem 🙂

  45. Ahoj,poslední dobou jsem si hledal info o bydlení a práci v Anglii a rozhodl jsem se,že do toho půjdu 😀 Tady u nás nemám moc dobrou práci,samozřejmě si za to můžu sám.Ale nechce se mi dřít x let,abych dosáhl něčeho,čeho v Agnlii mohu dosáhnout mnohem dříve. Joe,napíšu ti na mail a určitě se nějak domluvíme.

  46. Ahoj, zdravim vsechny nadsence letani. Je mi 33 let, jsem byvaly ucitel. Po rozvodu jsem se rozhodl splnit si svuj davny sen a stat se pilotem dopravniho letadla. A tak jsem odjel do Skotska, Glasgow, kde delam udrzbare v jednom domove duchodcu. S platem okolo £1100,-/mesic pocitam, ze nasetrim na licence drive nez z ucitelskeho platu v CR. Me plany: Medical Certificate (jsem zdravy jak ripa, nekourim, nepiju, zavislost mam jen na leteckych simulatorech:)), pak PPL, nejspis v Praze, time building tady ve Skotsku, naletat si hodiny nad Hebridami ci Orkneyemi:), pak dodelat zbytek zkousek. Je jasne, ze cim drive budu mit licence, tim drive budu letat a sbirat zkusenosti. Par mych mott: “Nikdy neni pozde!”, “Nenech si od zenske kecat do Tvych zivotnich planu!” a “Udelej neco se svym zivotem, at je na co koukat” (kvuli sobe a synovi!). Hodne zdaru! Zdenda

  47. Vyborne, drzim palce, at to vyjde presne podle planu 🙂 Letani ve Skotsku, to i trochu zavidim, to tady neuvidim nejspise nikdy 🙂

    A s temi motty mas naprostou pravdu 😀

Zanechte komentář